Subject: Re: FOSS listan, för vem och till vilket syfte?

Re: FOSS listan, för vem och till vilket syfte?

From: Per Andersson <avtobiff_at_gmail.com>
Date: Tue, 28 Sep 2010 12:36:44 +0200

Hej!

2010/9/28 Andreas Hedström <ahedstrom_at_gmail.com>:

> Ja båda är teknik, men intresset för den här listan är just den form
> av teknik där tillgången på källkoden inte är begränsad (sen kanske
> användandet av källkoden är beg. på något sätt).

Möjligheten till tillgång, och användningsrätt, av källkod är politik!

> Problemet med FOSS är trovärdigheten, och den blir knappast bättre med
> radikala argument i stil med "FOSS ska erövra världen, alla
> proprietära lösningar är av ondo, alla program borde vara gratis för
> gemene man".

Det beror på vilken publik som finns så klart. Viss publik gillar
radikala argument
medan en annan publik kanske skräms av det.

> Om detta är politik, så mer politik på listan! Jag ser det mer ur ett
> tekniskt perspektiv, och pragmatiskt, och företagsekonomiskt. Om vi
> vinner över de 3 sistnämnda delarna till oss i FOSS, så kommer vi
> vinna även politiken.

Jag tror att det kan vara ett litet missförstånd med vad jag menar med politik.

När jag menar politik så menar jag alltifrån två människor som har en gemensam
beröringspunkt/aktivitet (och därmed behöver förhålla sig till
varandra), och uppåt i skala.

> Nej, det som skiljer den från annan programvara är dess licensiering.
> Här kanske du sätter licenser = politik, men det gör inte jag.
> Därmed är ditt påstående felaktigt, som Jeremiah sa tidigare.

I och med ovan definition är mitt påstående korrekt. ;-)

--
Per