Subject: Re: Mallar med "programmering" (logik) i OpenOffice

Re: Mallar med "programmering" (logik) i OpenOffice

From: Björn Göransson <bornemix_at_gmail.com>
Date: Tue, 28 Sep 2010 09:51:50 +0200

Det finns saker "med" OpenOffice som tyvärr hindrar för att kunna införas i
ett företag där icke-tekniker med erfarenhet av endast MS Office är tänkta
att använda programvaran.

Det skulle vara bra om vi kan hjälpas åt med att tillsammans identifiera
några av dessa hinder, och därefter se vad som kan göras åt dem.

Mina punkter nedan kan dock vara felobservationer, rätta mig mer än gärna!

---
1. En sak jag märker är att tex "*remove formatting*" (ctrl+space) i MS
Office tar bort all "egen" formatering (färg, teckensnitt, storlek) och
låter formatmallarna stanna kvar i texten. OpenOffice's ctrl+space (numera
ctrl+M) tar bort både formattering och formatmallar från texten. Detta gör
det väldigt svårt att tex typlägga böcker.
2. En annan sak är *autokompletteringen *som oftast bara förvirrar nya
användare.
3. MS Office´s "*Ribbon*"-menysystem, är även det, någonting som OpenOffice
måste kunna anpassa sig något efter. Det är ingen dum idé med ett
grundläggande fliksystem samt större knappar för de mest använda/mest
centrala funktionerna.
---
Björn

Med vänlig hälsning,