Subject: Re: GSIT gemensam IT-miljö i Stockholm, hur gick upphandlingen till?

Re: GSIT gemensam IT-miljö i Stockholm, hur gick upphandlingen till?

From: Erik Lönroth <erik.lonroth_at_gmail.com>
Date: Thu, 6 May 2010 09:19:12 +0200

Hejsan!

Det är rätt att citatet ännu inte är bindande. Jag hjälpte till i arbetet
med att lämna in remissvaret från Open Source Sverige, och nu minns jag inte
exakt vilket datum som man antog själva dokumentet, men själva strategin
innehåller just detta citat. Det var ett stort steg framåt att just den
formuleringen kom med.

Remissens utkast var skrivet av två stora amerikanska konsultfirmor (någon
som vet hur de fick jobbet?).

2014 ska dock e-delegationens arbete vara klart, och i det läget så är det
klart att:

"Myndigheterna ska i första hand
  välja öppna standarder och
  alltid överväga öppen programvara"

Det är viktigt att det här resultatet, (av hårt lobbyarbete) inte förminskas
genom att man vanföreställer det här.

Andra följer utvecklingen också och kommer förmodligen göra att för att den
typen av formuleringar tas bort.

http://213.132.123.205/2.1085/1.262844/regeringens-rapport-om-oppen-kallkod-sagas

Därför är det viktigt att belysa att just det här måste läggas fokus på från
alla som jobbar med FOSS. Annars rinner det av, som regn på smörpapper.

/Erik Lönroth