Subject: Re: GSIT gemensam IT-miljö i Stockholm, hur gick upphandlingen till?

Re: GSIT gemensam IT-miljö i Stockholm, hur gick upphandlingen till?

From: Olle E. Johansson <oej_at_edvina.net>
Date: Thu, 6 May 2010 09:37:12 +0200

6 maj 2010 kl. 09.19 skrev Erik Lönroth:

> Hejsan!
>
> Det är rätt att citatet ännu inte är bindande. Jag hjälpte till i arbetet med att lämna in remissvaret från Open Source Sverige, och nu minns jag inte exakt vilket datum som man antog själva dokumentet, men själva strategin innehåller just detta citat. Det var ett stort steg framåt att just den formuleringen kom med.
>
> Remissens utkast var skrivet av två stora amerikanska konsultfirmor (någon som vet hur de fick jobbet?).
>
> 2014 ska dock e-delegationens arbete vara klart, och i det läget så är det klart att:

> [...]
Ett stort problem är att det saknas tillräckligt starka leverantörer som kan lägga anbud i offentliga upphandlingar på ett professionellt sätt och vinna med öppen källkod. Som Valentino Berti säger i artikeln du pekar på - man erbjuder vad kunden vill ha. Vi måste ändra på vad kunden vill ha och hur man gör upphandlingar. I Oslo vann vi en upphandling där det stod att man krävde öppen källkod. Samma sak i Portugal där man favoriserade öppen källkod. Vi vann mycket på grund av kompetens och att alternativen från kommersiella aktörer inte kunde läsa upphandlingen och blev för dyra och inte följde specifikationen (öppna protokoll).

Citatet ovan är viktigt, för det gör att man inte medvetet kan utesluta öppen programvara i upphandlingar. Det är ett stort steg. Men det betyder inte att leverantörerna vinner av sig själva - man måste ha trovärdighet i helheten. Det betyder inte att kunden önskar eller tror på öppen programvara. Det måste vi fortsätta jobba med.

/O