Subject: Re: GSIT gemensam IT-miljö i Stockholm, hur gick upphandlingen till?

Re: GSIT gemensam IT-miljö i Stockholm, hur gick upphandlingen till?

From: Patrik Strömberg <patrik_at_cudobh.net>
Date: Thu, 6 May 2010 08:57:22 +0200

Jag sitter mitt i smeten så att säga så jag kommer att bara hålla mig till
rena fakta (är inte beslutsfattare på något sätt).

GSIT är Stockholms stads samlade grepp på en ganska spretig IT-miljö vad
gäller programvaror och hårdvara och dess standard.

Det bygger på "workstation as service"-konceptet och levereras och driftas
av Volvo IT (med partners).

Allt är byggt på Microsfts AD och Windows 7,MS-Office 2007,
Outlook/Exchange. För elever dessutom Microsofts tjänst Live_at_EDU som ger
lagring och e-post i "molnet".

Open source har ingen plats i grundplattan som det ser ut idag och sättet
att hantera program på i nätverket gör att Open source inte ger några av de
fördelar det gör på mindre centraliserad plattform. Program som ska
installeras måste vara paketerade (MSI-paket) och certifierade av Volvo IT,
med ganska stor prislapp på den processen för beställande enhet.

Trots detta finns en hel del öppen programvara att tillgå i nätet, tack vare
att framför allt skolor beställt paketering av dem. Exempel är Audacity,
GIMP (för Windows).

Detta var rena fakta, åsikterna lämnar jag till er andra.

Mvh,
Patrik Strömberg