Subject: Re: GSIT gemensam IT-miljö i Stockholm, hur gick upphandlingen till?

Re: GSIT gemensam IT-miljö i Stockholm, hur gick upphandlingen till?

From: Daniel Melin <fulgubbe_at_gmail.com>
Date: Thu, 6 May 2010 08:45:36 +0200

2010/5/6 Erik Lönroth <erik.lonroth_at_gmail.com>:

> Ett citat från den statliga
> eDelegationens webbplats: http://www.edelegationen.se
>
> "Myndigheterna ska i första hand
> välja öppna standarder och
> alltid överväga öppen programvara"
>
> Det är något som alla som jobbar med FOSS bör känna till. Det påverkar
> självklart upphandling och kravställning i offentlig upphandling och kommer
> påverka övriga marknaden i förlängningen.

Detta svarar iofs inte på Mikaels frågor och är inte helt korrekt. Det
E-delegationen gjort är att lämna två betänkanden. Dessa är på intet
sätt bindande för någon, utan just betänkanden. Om Regeringen fattar
beslut om saker som kommer från E-delegationen någon gång i framtiden
så kan vi få något att förhålla oss till. En enskild myndighet kan ju
alltid i sina upphandlingar efterfråga eller gynna FOSS om dom vill,
men det är inget nytt.

Den här typen av resonemang kommer jag att beröra på FOSS möte 2.

Jag är, precis som Mikael, nyfiken på hur Stockholm upphandlade och tänkte.

/Daniel