Subject: Re: Master thesis / Open Source / GitHub at Scania

Re: Master thesis / Open Source / GitHub at Scania

From: Jakob Sandgren <jakob_at_southpole.se>
Date: Mon, 05 Sep 2016 14:55:31 +0200

>"*Open source, or inner source as it’s called when used within a
>company, is gaining ground at Scania and more and more people
>appreciate
>the advantage of transparency." *
>
>Detta låter ju inte alls som open source eller Free Software och jag
>gillar inte att du försöker få det att låta så. "Inner source" låter
>som
>raka motsatsen till FLOSS, dvs stängd mjukvara. Open source heter open
>source även när det används inne på företag.

Free software nämns väl inte ens i varken jobbbeskrivning eller andra länkar?

Mer relevant är väl att titta på vad exjobbet har för mål:

"Mål
Analysera hur organisation och metodik för verktygsförvaltning behöver anpassas för att utnyttja fördelarna med Open Source-filosofin där alla bidrar till utvecklingen med kompetens och idéer."

Jag tolkar iaf det som att de vill (med stöd av GitHub verktyget) ta reda på hur de kan dra nytta av den öppna utvecklingsmodellen som finns inom open source samt vilka krav det ställer på deras organisation.

Jag tycker varken Erik eller jobbbeskrivning gör gällande att det handlar om utvecklingen av open source programvara och även om det skulle vara så (vilket jag inte har någon aning om) att resultatet av exjobbet bara kommer att användas till proprietär utveckling så tycker jag ändå detta låter som ett steg i rätt riktning vilket man borde stödja istället för att ställa krav på gpl licenserad mjukvara direkt.

Med tanke på målet tycker jag det är helt korrekt att beskriva det som att det handlar om open source.

Jag tror man får ha respekt för att företag och andra behöver tid på sig för att "se ljuset" och att det kommer att ske stegvis.

Mvh
Jakob Sandgren