Subject: Re: Master thesis / Open Source / GitHub at Scania

Re: Master thesis / Open Source / GitHub at Scania

From: Tommy Nevtelen <tommy_at_nevtelen.com>
Date: Mon, 5 Sep 2016 10:38:19 +0200

On 2016-09-05 09:21, Erik Lönroth wrote:
> Hejsan!
>
> Om man är intresserad av att göra ett examensjobb på Scania som
> handlar om open source och github så är detta en bra länk:
>
> http://jobsearch.scania.com/segerjoblist/presentation.aspx?presGrpId=8906&langId=2&ie=False
>
> Har du några frågor så kan jag hjälpa till.

"*Open source, or inner source as it’s called when used within a
company, is gaining ground at Scania and more and more people appreciate
the advantage of transparency." *

Detta låter ju inte alls som open source eller Free Software och jag
gillar inte att du försöker få det att låta så. "Inner source" låter som
raka motsatsen till FLOSS, dvs stängd mjukvara. Open source heter open
source även när det används inne på företag.

Det betyder inte att man arbetar med FLOSS om man använder github, det
är bara en stängd VCS-mjukvara. Hela grejen med github inom FLOSS är att
det är publikt och gratis på internet för den typen av projekt. Tyvärr
är det stängt och många anser att det inte bör användas just på grund av
den anledningen. Trots det är det ett praktiskt verktyg som många väljer
att använda.

Planerar ni att öppna upp er github-installation publikt på internet och
släppa all kod ni kommer hosta där under en FLOSS-licens, dvs GPL/BSD osv?
För det är det som krväs för att ni ska få kalla det för "open source".
För just nu ser jag inte direkt att något av komponenterna i detta
projektet kommer vara tillgängliga för andra under någon typ av licens
som går att jämställa med, open source-licenser.

--
Hälsningar
Tommy Nevtelen