Subject: Re: Master thesis / Open Source / GitHub at Scania

Re: Master thesis / Open Source / GitHub at Scania

From: Erik Lönroth <erik.lonroth_at_gmail.com>
Date: Mon, 5 Sep 2016 14:32:40 +0200

Hej!

För Scania:s del så begränsar företaget sig numbera inte till Inner Source.
Vi har sen en tid arbetat med att säkerställa att vi har en gedigen plan
för anställda och företaget själv ska kunna agera i både open source SAMT
inner source.

Exempel på detta är att vi idag har ett officiellt konto på "GitHub.com",
där du kan läsa att vi ENBART hanterar mjukvara som är open source. Detta
är del av våra förberedande steg för att säkerställa att alla våra
anställda ska kunna agera i open source sfären och samtidigt inte behöva
vara oroliga över klausuler i sina anställningsavtal som reglerar deras
rätt att agera där. Vi vill ju självklart inte att individer här ska behöva
agera i juridiska gråsoner.

Det arbete som jag personligen är ansvarig för på hela Scania måste
säkerställa att vi är i god linje med vad som rymms i open source och dess
kultur(er). Detta har jag hållt på med i snart ett decenium. Arbetet med
FLOSS på Scania är i dagsläget på högsta nivå inom företaget, men som du
kan förstå med ett företag med 44.000 anställda och en historia av
tredjepartsutveckling, så kommer det inte kunna ske över natten. Inte minst
med tanke på att en av våra kärnvärden på företaget är "respekt för
individen". Människor måste få chansen att förstå vad som händer, anpassa
sig och lära sig. Det hoppas och tror jag Scania kommer påbörja i större
skala framöver, när rätt beslut har fattats.

GitHub är som du själv skriver bara ett verktyg för oss också. Vi lägger
ingen nämnvärd vikt vid det, utan snarare betonar vi de andra aspekterna
som du kan läsa i beskrivningen av examensjobbet, "Open Source-filosofin
där alla bidrar till utvecklingen med kompetens och idéer." ...

Vi har släppt synnerligan spännande kod på gihub.com, T.ex. den här koden :
https://github.com/scania/scania-pmcmc som borde intressera folk som
jobbar med högprestandaberäkningar på "BigData" och spark.

"Examensarbetet ska föreslå hur GitHub, som bygger på Open
Source-principer, effektivt ska förvaltas för att stödja Scanias metoder
för systemutveckling.
Ur ett förvaltningsperspektiv, vad skiljer ett traditionellt verktyg ifrån
ett Open Source-verktyg?
Hur kan man få användare internt att bidra med sina resurser och kompetens?
Hur sker kunskapsutbyte och samarbete på bästa sätt?"

TLDR: Ambitionen är att lära oss och samtidigt förvalta en internt verktyg.
"The open source way".

Att Scania skulle släppa all kod som open source är nog inte önskvärt, inte
ens för internet. Vi har drivor med kod som inte är av något som helst
intresse för Scania eller någon annan att få ut licensierat. Det finns ett
begrepp för att skicka ut kod som ingen vill ha: "Code dumping". Det vill
vi inte hålla på med eftersom det bygger ett oseriöst intryck om vad vi
håller på med här. Men självfallet vill vi släppa kod som är bra och kanske
av något värde för andra. Men att förvalta och tillhandahålla kod är något
som kräver resurser/pengar, så någon slags urvalsprocess måste vi ha. T.ex.
val av open souce licens är inte oviktigt, eftersom det påverkar hur och i
vilken omfattning andra kan använda sig av den. Vi har ett principiellt
ramverk som i alla fall tillåter oss att släppa kod som lyder under OSI:s
definition av vad open source är. Det torde vara den absolut mest breda
definitionen som ett företag kan ha och samtidigt dessutom kunna hålla sig
med ett juridiskt ramverk, eller hur? För öppna standarder så följer vi EIF.

Jag hoppas mitt svar är lugnande och uppmuntrande!

/Erik Lönroth, ordförande Scania Open Source Forum.