Subject: Re: Förslag på mjukvaruinventartieregister

Re: Förslag på mjukvaruinventartieregister

From: Anders Wallenquist <aw_at_kreawit.se>
Date: Thu, 15 May 2014 14:37:16 +0200

2014-05-15 13:24, Magnus Sandberg skrev:
> [...]
> Apple eller Adobe knackar på dörren) undrar jag om det finns några bra
> OpenSource-verktyg för detta.
>
> Jag har tittat som hastigast på OpenERPs moduler Purchases och
> Warehouse. De online-demos som finns ger mig mest en känsla av att folk
> använder detta för lagerhantering av sådant man sedan säljer vidare.
>
> Sedan blev jag osäker när OpenERPs sida talade om 15-dagars gratis
> testversioner. Jag vill ha något som helst är gratis för alltid. Ska vi
> betala för något ska det vara betydligt bättre och effektivare än att
> bygga ut vårt befintliga hårdvaruinventarieregister.

OpenERP är licensierad med GPL3 afferno vilket innebär att den inte
medför några kostnader så länge du inte köper tjänster från någon.
Driftar du själv (t ex apt-get install på en Ubuntu-maskin) så blir det
inte några kostnader. En annan tjänst som OpenERP SA erbjuder är
one-click-install från http://apps.openerp.com inifrån OpenERP. Har du
fler än tre användare så måste du hämta modulerna därifrån "manuellt"
eller med källkodshanteraren Bazaar från launchpad om du inte vill köpa
bekvämligheten. Inte knepigare än vilken programvara som helst. Det
finns andra leverantörer än OpenERP SA som erbjuder drift av OpenERP
till ett lägre pris (t ex vi).

Jag skulle inte använda inköps eller warehouse-modulerna utan använda
inventatrieregistret tillsammans med objekt-redovisning. Ett nytt objekt
skapas i samband med inköpet. Du följer det objektet under dess
livslängd, skriver av det om det är intressant, men framför allt så får
du ett inventarieregistrer. Om du vill kan du knyta objektet / inköpet
till en produkt och där lägga in generiska egenskaper.

Varje objekt har du spårbara händelser till som inköpsdatum, leverantör,
fakturanummer, produkt etc.

Objektet saknar fält för licensnyckel och server/dator som den är knuten
till. Det kan du antingen lägga till via gränssnittet utan
programmering, eller med tio rader Python så blir det
återanvändningsbart (kanske en ny killer-modul?).

Det finns inte stöd för händelser som att licensen bytt server
out-of-the-box, det är inte heller svårare än tio rader python, eller så
använder man fritextfältet. Det finns iofs ett generiskt
ärendehanterinssystem som kanske ger dig den "logg" du vill ha. På de
flesta OpenERP-objekt så är en logg knuten som samtidigt är ett
grupparbetsverktyg. Man skriver meddelanden som "Du Magnus, kan du
flytta den här licensen till maskinen XYZ" som både loggas på objektet
och blir en att-göra-punkt i Magnus att-göra-lista. Man kan involvera
både lokala användare och externa användare (via mail). Man arbetar med
följare och prenumerationer så de som är intresserade följer vad som
händer med ett visst objekt.

Det finns inte något hinder att du lägger in hårdvara i
inventarieregistret, då har du större nytta av avskrivningsmöjligheter
etc. Vi använder själva inventarieregistret knutet till ärendehantering
och har gjort ett enkelt underhållssystem genom att automatiskt generera
ett ärende "begäran om underhåll" med en given regelbundenhet per objekt
och med de instruktioner / handgrepp som underhållet/driften innebär.
Finessen är att incidentrapporter, åtgärdsönskemål etc kommer in samma väg.

Det är först med warehouse-modulerna som du får lagerhantering, du
behöver inte använde de om du inte vill.

Om du vill testa utan att behöva sätta upp en egen OpenERP, kan vi sätta
upp en OpenERP-instans med lämpliga moduler åt dig.

Lycka till!

/Anders