Subject: Förslag på mjukvaruinventartieregister

Förslag på mjukvaruinventartieregister

From: Magnus Sandberg <mem_at_netnod.se>
Date: Thu, 15 May 2014 13:24:34 +0200

Hej!

Min arbetsgivare har drabbats av detta med
Microsoft-licensinventering... Och vems knä landade det då i...

För att underlätta denna typ av övningar framöver (nästa gång kanske
Apple eller Adobe knackar på dörren) undrar jag om det finns några bra
OpenSource-verktyg för detta.

Jag har tittat som hastigast på OpenERPs moduler Purchases och
Warehouse. De online-demos som finns ger mig mest en känsla av att folk
använder detta för lagerhantering av sådant man sedan säljer vidare.

Sedan blev jag osäker när OpenERPs sida talade om 15-dagars gratis
testversioner. Jag vill ha något som helst är gratis för alltid. Ska vi
betala för något ska det vara betydligt bättre och effektivare än att
bygga ut vårt befintliga hårdvaruinventarieregister.

Våra kriterier:

- Produkt-baserat, typ "Mac Office 2011 Home & Business" eller
  "Windows 7 Pro", "Adobe Indesign" osv

- Varje produkt ska gå att knyta till ett eller flera inköp
  (fält för faktura nummer osv).
  Eller så fungerar produkten som en "mall" och varje inköp
  är den bärande delen i inventariet.
  Här vill man ha lite referenser till leverantör, inköpsdatum
  och fakturanummer. Möjligen även vem som gjorde inköpet.

- På varje enhet ovan (produkt eller inköp) ska man kunna
  skriva in alla licensnycklar och på vilken dator/server
  varje sådan licensnyckel är använd.

- Om det finns spårbarhet för att t.ex se om en licens flyttats
  mellan datorer är detta en fördel men inte ett absolut kvar.
  Finns det ett fritextfält kan man manuellt hantera historik,
  vi är ju ändå en liten firma med färre än 20 anställda.

Går detta att komplettera med ett bra hårdvaruinventarie är det kanske
en bonus. Idag har vi ett hembyggt inventarieregister för för hårdvara
so det finns inget akut behov att lösa detta men det kan ju bara en
bonus om man har allt i samma applikation.

Vad vi inte vill ha är ett lagersystem med lagersaldo, inkommande
leveranser, kundorder, försäljningspriser osv eller kopplingar till
ekonomi/fakturering.

MVH
// Mem