Subject: Re: Förslag på mjukvaruinventartieregister

Re: Förslag på mjukvaruinventartieregister

From: Magnus Sandberg <mem_at_netnod.se>
Date: Fri, 16 May 2014 09:55:57 +0200

2014-05-15 14:37, Anders Wallenquist skrev:
> 2014-05-15 13:24, Magnus Sandberg skrev:
>> Hej!
>>
>> Min arbetsgivare har drabbats av detta med
>> Microsoft-licensinventering... Och vems knä landade det då i...
>>
>> För att underlätta denna typ av övningar framöver (nästa gång kanske
>> Apple eller Adobe knackar på dörren) undrar jag om det finns några bra
>> OpenSource-verktyg för detta.
>>
>> Jag har tittat som hastigast på OpenERPs moduler Purchases och
>> Warehouse. De online-demos som finns ger mig mest en känsla av att folk
>> använder detta för lagerhantering av sådant man sedan säljer vidare.
>>
>> Sedan blev jag osäker när OpenERPs sida talade om 15-dagars gratis
>> testversioner. Jag vill ha något som helst är gratis för alltid. Ska vi
>> betala för något ska det vara betydligt bättre och effektivare än att
>> bygga ut vårt befintliga hårdvaruinventarieregister.
>
> OpenERP är licensierad med GPL3 afferno vilket innebär att den inte
> medför några kostnader så länge du inte köper tjänster från någon.
> Driftar du själv (t ex apt-get install på en Ubuntu-maskin) så blir det
> inte några kostnader. En annan tjänst som OpenERP SA erbjuder är
> one-click-install från http://apps.openerp.com inifrån OpenERP. Har du
> fler än tre användare så måste du hämta modulerna därifrån "manuellt"
> eller med källkodshanteraren Bazaar från launchpad om du inte vill köpa
> bekvämligheten. Inte knepigare än vilken programvara som helst. Det
> finns andra leverantörer än OpenERP SA som erbjuder drift av OpenERP
> till ett lägre pris (t ex vi).
>
> Jag skulle inte använda inköps eller warehouse-modulerna utan använda
> inventatrieregistret tillsammans med objekt-redovisning.

Vilken modul? Söker jag på inventory får jag 42 förslag.

> Ett nytt objekt skapas i samband med inköpet. Du följer det objektet under
> dess livslängd, skriver av det om det är intressant, men framför allt så
> får du ett inventarieregistrer. Om du vill kan du knyta objektet / inköpet
> till en produkt och där lägga in generiska egenskaper.
>
> Varje objekt har du spårbara händelser till som inköpsdatum, leverantör,
> fakturanummer, produkt etc.
>
> Objektet saknar fält för licensnyckel och server/dator som den är knuten
> till. Det kan du antingen lägga till via gränssnittet utan
> programmering, eller med tio rader Python så blir det
> återanvändningsbart (kanske en ny killer-modul?).

Hur fungerar det vid uppgraderingar om man lagt till egna fält? Vissa
programvaror lägger egna fält i en egne databstabell så att
uppdateringar schema för ordinarie tabeller inte berörs av
kundanpassningar medans andra system ibland då kräver massa manuella
steg innan man kan uppgradera systemet.
Samma sak med gränssnittet, flyter uppgraderingar bra eller blir det
manuellt jobb för att återimplementera sina extrafält?

> Det finns inte stöd för händelser som att licensen bytt server
> out-of-the-box, det är inte heller svårare än tio rader python, eller så
> använder man fritextfältet.

Jag förstår att det inte går automatiskt. Min tanke var framför allt om
det finns ett fält eller man kan skapa ett fält där man anger var
programvaran är installerad. Om man då integrerar med inventarie för
hårdvaran kan sådana fält vara klickbara.

Finns inte det så kan man så klart göra allt manuellt i ett fritextfält.

> Det finns iofs ett generiskt ärendehanterinssystem som kanske ger
> dig den "logg" du vill ha. På de flesta OpenERP-objekt så är en logg
> knuten som samtidigt är ett grupparbetsverktyg. Man skriver meddelanden
> som "Du Magnus, kan du flytta den här licensen till maskinen XYZ" som
> både loggas på objektet och blir en att-göra-punkt i Magnus
att-göra-lista.
> Man kan involvera både lokala användare och externa användare (via mail).
> Man arbetar med följare och prenumerationer så de som är intresserade
> följer vad som händer med ett visst objekt.
>
> Det finns inte något hinder att du lägger in hårdvara i inventarieregistret,
> då har du större nytta av avskrivningsmöjligheter etc.

Är det då samma inventarieregister som ovan eller ett separat för hårdvara?

> Vi använder själva inventarieregistret knutet till ärendehantering
> och har gjort ett enkelt underhållssystem genom att automatiskt generera
> ett ärende "begäran om underhåll" med en given regelbundenhet per objekt
> och med de instruktioner / handgrepp som underhållet/driften innebär.
> Finessen är att incidentrapporter, åtgärdsönskemål etc kommer in samma väg.
>
> Det är först med warehouse-modulerna som du får lagerhantering, du
> behöver inte använde de om du inte vill.

Nej tack :-)

> Om du vill testa utan att behöva sätta upp en egen OpenERP, kan vi sätta
> upp en OpenERP-instans med lämpliga moduler åt dig.

Om det inte är allt för krångligt för dig skulle det vara intressant.

> Lycka till!
>
> /Anders
_______________________________________________
http://www.foss-sthlm.se/
http://cool.haxx.se/cgi-bin/mailman/listinfo/foss-sthlm
Received on 2014-05-16