Subject: Re: Förstudie publicerad

Re: Förstudie publicerad

From: Anders S Lindbäck <vetgirig_at_kunskapssamhallet.se>
Date: Sat, 08 Feb 2014 17:54:31 +0100

2014-02-08 14:04, Per Andersson skrev:

> Om jag förstått det hela rätt så är ramavtalen knutna till vissa leverantörer.
> Såg din presentation för några år sedan och då nämndes specifikt ett antal
> företag, detsamma för varje ramavtal på avropa.se. Dessa företag är ganska
> stora.
>
> Finns det möjlighet för mindre bolag att på något sätt delta i dessa ramavtal.
> (Som underkonsult till ett ramavtalsknutet bolag går ju förstås men jag tänker
> mer direkt.)

<cynical mode on>

Ramavtal finns för att offentliga sektorn får bara köpa saker
om det skett via en offentlig upphandling med då krav på hur de
görs.

Kostnaden att deltaga i förfarandet att få ramavtal kan vara
manår - dvs den tid man måste lägga ner på att svara och ta
fram allting för att få vara med på ramavtalet. Så endast stora
företag har råd att ens försöka komma med.

Så i praktiken gäller:

Ramavtal är till för att utestänga små konsulter och skapa
ett antal storföretag som får ensamrätt att sälja produkter till
offentliga sektorn.

Att sälja till offentliga sektorn är då någon sorts skyddad
marknad en klubb ett fåtal större aktörer tillhör.

Sedan finns även förenklad upphandling där då upphandlas
för mindre belopp - dvs utan ramavtal så köpes varor direkt -
många av dem är riggade till att då deras ordinarie it-bolag skall få uppdraget.

Det finns därför massiv kritik hur offentlig upphandling sker - men
inga bra förslag till hur man skall lösa problematiken.