Subject: Re: Förstudie publicerad

Re: Förstudie publicerad

From: Olle E. Johansson <oej_at_edvina.net>
Date: Sun, 9 Feb 2014 09:57:13 +0100

On 08 Feb 2014, at 17:54, Anders S Lindbäck <vetgirig_at_kunskapssamhallet.se> wrote:

> <cynical mode on>
>
> Ramavtal finns för att offentliga sektorn får bara köpa saker
> om det skett via en offentlig upphandling med då krav på hur de
> görs.
>
> Kostnaden att deltaga i förfarandet att få ramavtal kan vara
> manår - dvs den tid man måste lägga ner på att svara och ta
> fram allting för att få vara med på ramavtalet. Så endast stora
> företag har råd att ens försöka komma med.
>
> Så i praktiken gäller:
>
> Ramavtal är till för att utestänga små konsulter och skapa
> [...]

Resultatet blir ofta makabert. Jag har fått ett par samtal där man velat anlita mig
som underkonsult, för man har inte kompetensen som man avtalat om när man
vann upphandlingen. När jag säger mitt pris så säger dom "vi kan inte betala så
mycket, vi offererade ju x kr". Men ni hade ju inte kompetensen, så hur kunde
ni då prissätta den undrar jag...

Det slutar med att man får någon som sitter och frågar google och i slutändan
- om hen får till det - troligen kostar mycket mer.

/O