Subject: Re: Ubuntu spionerar på sina användare

Re: Ubuntu spionerar på sina användare

From: Anders Wallenquist <aw_at_kreawit.se>
Date: Sat, 15 Dec 2012 17:58:10 +0100

2012-12-15 10:08, Janne Johansson skrev:
> Går jag till wikipedia så kommer jag antagligen inte mata in
> "jag-humpar-min-fru.avi" i sökfältet på deras web så att jag får
> skämmas för det senare, men söker jag på min dator (eller det
> säkfältet som jag upplever som sök-i-min-dator) så kanske jag har en
> ide om att mina hemfilmers namn inte kan knytas till mitt elektroniska
> avtryck i övrigt.
Om du nu vet att du har linser som söker extern så väljer du en som
söker lokalt när du är på det humöret.

Men det går givetvis att göra fel. Det finns dem som skrivit på sin
facebook-vägg i tron att det är sökrutan de skrivit i. Då har man inte
bara lämnat ett elektroniskt avtryck i några loggar utan låter hela
världen se och skratta åt det.

/Anders W