Subject: Re: Ubuntu spionerar på sina användare

Re: Ubuntu spionerar på sina användare

From: Janne Johansson <jj_at_stacken.kth.se>
Date: Sat, 15 Dec 2012 10:08:05 +0100

On Fri, Dec 14, 2012 at 18:10+0100, Andreas Hedstrm (ahedstrom_at_gmail.com) wrote:

> Jo visst, men det är ett rätt kasst argument på något som är trasigt i grunden.
> Och dessutom verkar Canonical ha en rätt tråkig attityd mot de som nu
> klagat (typ, att de är nojiga troll som borde gå hem till mamma och
> äta kakor med mjölk).

Fast klagomålen som dykt upp runt t.ex Unity och Gnome3 (som jag själv
upplevt det och som jag tror andra sagt) är ju att saker som tidigare
var valbara inställningar helt plötsligt saknar en knapp för att
justera det, så fortsätter trended i den riktningen så kanske man kan
välja att kliva ur Amazon-sökningen, men snart nog kommer det upplevas
som kontraproduktivt i preferencesrutan att ha med den knappen och sen
kan man inte sluta skicka sina filsystemssökningar via Amazon iaf.

Går jag till wikipedia så kommer jag antagligen inte mata in
"jag-humpar-min-fru.avi" i sökfältet på deras web så att jag får
skämmas för det senare, men söker jag på min dator (eller det
säkfältet som jag upplever som sök-i-min-dator) så kanske jag har en
ide om att mina hemfilmers namn inte kan knytas till mitt elektroniska
avtryck i övrigt.

--
-"Legalize Stimpacks!"