Subject: Re: Ubuntu spionerar på sina användare

Re: Ubuntu spionerar på sina användare

From: Anders Wallenquist <aw_at_kreawit.se>
Date: Sat, 15 Dec 2012 17:14:55 +0100

2012-12-14 18:10, Andreas Hedström skrev:
> Jo visst, men det är ett rätt kasst argument på något som är trasigt i grunden.
> Och dessutom verkar Canonical ha en rätt tråkig attityd mot de som nu
> klagat (typ, att de är nojiga troll som borde gå hem till mamma och
> äta kakor med mjölk).

Men det är inte trasigt i grunden, utan syftet är att skapa en textrad
där du kan söka på vad som helst och göra vad som helst beroende på
vilka linser du installerar. Vill du ha en dator som inte söker på
You-tube, Wikipedia eller Ask Ubuntu, visar väderprognoser eller
valutakurser så behöver du inte. Canonical erbjuder anonymisering till
en del av linserna för att minska ditt elektroniska fotavtryck. Dvs
google, amazon mfl får svårare att kartlägga dig som individ då frågorna
rensas från kakor och ip-adresser.

Det blir märkligt när man kritiserar Canonical för att de anonymiserar
vissa frågor. Vem kritiserar Mozilla för sökrutan i Firefox?

Det är givetvis bra men en konstruktiv diskussion kring hur man kan göra
Dash så användbar som möjligt. Metoder för att minska det elektroniska
fotavtrycket. Huruvida du som slutanvändare vill ansluta dig till en
anonymiseringstjänst som driftas av Canonical eller om du vill köpa
tjänsten annorstädes. EEF gjorde en utmärkt analys av Dash utifrån sitt
perspektiv. Det är skillnad på konstruktiv diskussion och FUD. FUD
gagnar ingen, varken avsändaren eller den som utsätts.

Det är tråkigt när RMS sänker sig till att sprida FUD.

/Anders W