Subject: Re: Ubuntu spionerar på sina användare

Re: Ubuntu spionerar på sina användare

From: Anders Wallenquist <aw_at_kreawit.se>
Date: Sat, 15 Dec 2012 16:51:57 +0100

2012-12-15 14:57, Daniel Stenberg skrev:

> Det låter som ett fokus som torde skrämma iväg alla (oss?) lite mer
> luttrade användare långt bort från Ubuntu...

Precis, det är inte alls säkert att det målet överenstämmer med det en
datorentusiast önskar bortsett de som möjligtvis vill att Linux skall
slå igenom på skrivbordet.
Kvalitetsmåttet för Unity är att miljön inte skapar några supportärenden
för Dell/HP/Lenovo/Asus och minskar trycket på Franska Gendermeriets
IT-support, att miljön upplevs proffessionell och säljande i butik när
den ställs mot Apples och Microsofts produkter. Ubuntu är gjord för att
passa de flesta och kommer i varje sprint styra mot det, jag personligen
respekterar detta eftersom jag tycker mänskligheten förtjänar Linux och
tror att Canonical är de som kommer lyckas med detta. Men Linux är Linux
och det kommer även i fortsättningen finnas en Linux för just dig.

Som jag nämnt tidigare är jag positivt överaskad att denna inriktning
trots detta skapat en miljö som gör programmering och annan intensiv
datoranvändning mer produktiv. För egen del har dessa nya mål bara varit
positiva även när jag lägger mina krav på miljön. Har kvar några datorer
med Gnome Classic och varje gång jag loggar in så blir jag bestört över
hur gammalmodigt det ser ut och känns. Har fullständigt glömt bort hur
skeptisk jag var initialt. Trodde aldrig att jag skulle uppskatta unity
på 27"-skärm - Unity var ju bara för netbooks och 10"-skärmar var min
första inställning. Kör Unity på 42"-Tvn - gränssnittet fungerar
utmärkt. En annan överaskande upptäkt är att Unity äntligen är en
implementation av CLI fast i GUI. Får samma känsla av effektivitet jag
har efter trettio år vid kommandoprompten även i det grafiska
gränssnittet. Använder mus bara för omväxling. Tack Canonical att jag
äntligen fått tillbaka mitt nördiga textgränssnitt! Det är som om
Canonical ändå gör en blinkning till oss gamla konservativa
unix-stofiler mitt i sin stora satsning på den grå massmarknaden.

Canonical har fått klä skott för att inställningsmöjligheter försvunnit
från miljön och en lång rad förenklingar skett. Delvis beror detta på
att man leverat funktionalitet först och konfigureringen i sprinten
efter och att Canonicals tolkning av hög användbarhet också är färre val
- åtminstone på ytan. Men det är inte hela sanningen, utan hela
Gnome-projektet har genomgått en förändringsvåg som handlar om
förenkling och avskalning. I flera fall så stretar Canonical emot, t ex
vägrar Canonical att distribuera senaste nautilus eftersom den
exempelvis saknar den av många uppskattade panelfunktionen.

Det har skett en förskjutning inom Unix/Linux-användarföreningen,
plötsligt är det ok att slänga skit på varandra och sprida FUD om de som
når framgång. Istället för att glädjas åt framgångar, lära av varandras
misstag och inspireras av det som blir bra så väljer många en fientlig
attityd och bygger nya murar. Men vi kan välja att vara exkluderande
eller fortsätta vara inkluderande som gjort att vi kommit dit vi är idag.

/Anders W