Subject: Re: Ubuntu spionerar på sina användare

Re: Ubuntu spionerar på sina användare

From: Johan Svensson <foss-sthlm.js_at_crypt.se>
Date: Fri, 14 Dec 2012 10:11:27 +0100

Jag har ingen örnkoll, men jag slår gärna ett slag för Trisquel
GNU/Linux. Baserad på Ubuntu, men med allt proprietärt och bortskalat
och den använder Linux Libre (GNU:s Linuxfork). Enligt mig den mest
användbara GNU/Linuxdistributionen som sätter frihet som nummer ett. Sen
finns ju även Gnewsense med samma strävan, fast enligt mig två steg
efter i användbarhetsaspekt.

Nu var det i och för sig inte frihet som stod på tapeten i denna tråd,
men jag tycker det går hand i hand med personlig integritet. Givetvis
finns inget Ubuntu Cloud i Trisquel och alla paket som länkar till
sådana bibliotek är ombyggda med sådant bortstrippat. Den medföljande
webbläsaren har Duck Duck Go som förvald sökmotor iställetför Google.

Johan