Subject: Re: Ubuntu spionerar på sina användare

Re: Ubuntu spionerar på sina användare

From: Johan Henriksson <mahogny_at_areta.org>
Date: Fri, 14 Dec 2012 10:22:34 +0100

2012/12/14 Claes Jakobsson <claes_at_surfar.nu>

> Det är det säkert. Är en tl;dr eftersom det inte intresserar mig.
>
> Min poängen var dock inte att försvara Canonical utan att ge listan båda
> sidors syn på saken.

Här får man ju säga att folk har agerat lite svinigt. Det är bra att korten
är på borden och att vi kan utvärdera om den här funktionen har en plats.
Men det är informationsläckage, inte spioneri. Det senare får anses ha ett
med avsikt skadligt syfte medan detta är ett försök att lägga till värde.

Om vi ska prata om skada skulle jag säga att det sätt ubuntu hatas och
smutskastas av alla skadar hela communityt (jag ogillar unity starkt men
kastar inte molotovs för det). Låt ubuntu ta sin väg att försöka nå massan,
och använd något annat om det inte passar. Men glöm inte vilka som är
allierade för öppen källkod, och vilka vi egentligen vill komma åt. Ska vi
komma någonvart och kunna erbjuda ett solitt alternativ kan vi inte börja
med att skingra oss genom interna krig

/Johan

Johan Henriksson, PhD
Karolinska Institutet
Ecobima AB - Custom solutions for life sciences
http://www.ecobima.com  http://mahogny.areta.org  http://www.endrov.net
<http://www.endrov.net>