Subject: Re: Ubuntu spionerar på sina användare

Re: Ubuntu spionerar på sina användare

From: Anders Wallenquist <aw_at_kreawit.se>
Date: Fri, 14 Dec 2012 17:48:45 +0100

2012-12-14 10:11, Johan Svensson skrev:
> [...]
> användbara GNU/Linuxdistributionen som sätter frihet som nummer ett.
> Sen finns ju även Gnewsense med samma strävan, fast enligt mig två
> steg efter i användbarhetsaspekt.
>
> Nu var det i och för sig inte frihet som stod på tapeten i denna tråd,
> men jag tycker det går hand i hand med personlig integritet. Givetvis
> finns inget Ubuntu Cloud i Trisquel och alla paket som länkar till
> sådana bibliotek är ombyggda med sådant bortstrippat. Den medföljande
> webbläsaren har Duck Duck Go som förvald sökmotor iställetför Google.

Personlig integritet innebär inte automatiskt att man skall låsa in sig
i ett mörkt rum utan att man har full kontroll över när och vilka
uppgifter man väljer att sprida till omvärlden, dvs full kontroll över
sitt elektroniska fotavtryck.

Det är farligt att likställa friheterna som kommer med fri programvara
med noll i elektroniskt fotavtryck. Det är många som skickar okrypterad
e-post eller använder e-postlistor som även gillar fri programvara. Det
finns inte nödvändigtvis något motsatsförhållande till fri programvara
och många molnstjänster, sociala mötesplatser eller samarbetsplatser.
Det är ett personligt val om man vill ha ett facebook eller google-konto
och det är en lika viktig frihet att säkerställa att detta är möjligt
som andra friheter vi bevakar via GPL. Det är många som lite för snabbt
blir upprörda över att Dash i Unity kan användas även för externa
sökningar, men gärna söker Wikipedia, eBay, Google, Blocket eller Amazon
via andra verktyg. Vill man inte göra externa sökningar via Dash så kan
man stänga av detta på samma sätt som man kan stänga av olika
indexeringar av lokala (eller externa) sökningar i Zeitgeist i
integtritetsinställningarna. Ubuntu eller vilken linux-plattform som
helst är en bra utgångspunkt för den som vill ta kontroll över sin
integritet.

Med detta sagt så är det naturligvis trevligt med distribtutioner som
gjort förval för dem som vill lämna ett så litet elektroniskt fotavtryck
som möjligt. Hoppas då bara att målgruppen inte samtidigt har G+-konto,
mobiltelefon eller besöker Wikipedia ;-)

/Anders W