Subject: Re: Fråga: sql-fråga till flera parallella Postrgesdatabaser

Re: Fråga: sql-fråga till flera parallella Postrgesdatabaser

From: Anders Wallenquist <aw_at_kreawit.se>
Date: Tue, 02 Oct 2012 12:05:28 +0200

2012-10-02 11:35, Jonas Israerlsson skrev:

> Detta kanske är ett dåligt svar, och jag kan sql lite för dåligt för
> att kunna göra en god jämförelse,
> men jag kör något liknande som det du efterfrågar men använder en
> katalogtjänst (openldap) istället. Jag förstår att du kanske redan
> sitter med din databas, men enligt mig är fördelarna med att använda
> ldap för användardata så stora att jag aldrig valt att lägga den typen
> av data i en sql-databas.

Jo jag kör vanligtvis ldap, men i detta fall finns användarinformationen
redan i ett gäng andra databaser. Har faktiskt övervägt att flytta
informationen till ldap och låta de andra systemen använda ldap för sin
autenticering, men det blir för stort våld på de
systemen/användargränssnitt etc.

> I mitt fall då (sendmail) kan jag dessutom låta min MTA ta
> routing-beslut baserat på katalogdata (se ldap-routing) vilket låter
> snarlikt det du efterfrågar.
>
> Är det dovecot V1.x eller 2.x som du kör ?

1:2.0.19-0ubuntu2 (Ubuntu 12.04)

> Hur har du gjort med Autentiseringen i postfix ? Pekar du den mot
> dovecot (vilket jag vill minnas man kan) eller via SASL/PAM ?
>
> http://wiki2.dovecot.org/Authentication/MultipleDatabases

Jag använder Ubuntu-servergängets kombinerade
dovecot-postfix-konfigurering, SASL tror jag. PAM kan jag inte använda
eftersom användarna i databaserna inte har något unix-konto, virtuella
mailkonton överallt.