Subject: Re: Fråga: sql-fråga till flera parallella Postrgesdatabaser

Re: Fråga: sql-fråga till flera parallella Postrgesdatabaser

From: Magnus Hagander <magnus_at_hagander.net>
Date: Tue, 2 Oct 2012 11:44:34 +0200

2012/10/2 Anders Wallenquist <anders.wallenquist_at_vertel.se>:
> Kanske är detta listan för detta: jag vill ansluta dovecot/postfix för att
> ställa autenticering och leveransfrågor till postgress. Så långt allt väl,
> finns bra dokumentation. Men jag vill dessutom ställa dessa frågor till ett
> tiotal eller fler databaser med samma tabellstruktur. Användarid är unikt
> mellan databaserna men frågan måste ställas till flera.

Betyder det att datan är shardad, så att olika användare finns på
olika noder? Den viktiga frågan då är om det är deterministisk
sharding, eller om du faktiskt måste titta på alla noder. Är det
deterministisk sharding kan t.ex. pl/proxy vara precis det du behöver.

> 1) Går det att låta postfix (dovecot) ställa frågan till flera källor, i
> bästa fall lista källorna dynamiskt? Har bara använt en källa i taget
> hitills, men det ser ut som om man skulle kunna lista flera.

inte rakt av, men du kan göra bra saker i kombination med pgbouncer.
Om du t.ex. returnerar ett DNS-record med multipla IPn till pgbouncer
kommer den köra round-robin load balancing över dem. Ett annat
populärt alternativ är att kombinera pgbouncer med haproxy. Båda
fungerar mycket bra.

Det förutsätter att du har samma data i alla databaser. Har du inte
det, utan den är shardad, så skulle jag rekommendera en titt på
pl/proxy.

> 2) Formulera en fet SQL-fråga som ställer frågorna i flera databaser eller
> gömma detta i en view?

Bara om du använder pl/proxy i det fallet - för du måste ju ha noden
med själva vyn uppe.

--
 Magnus Hagander
 Me: http://www.hagander.net/