Subject: Fråga: sql-fråga till flera parallella Postrgesdatabaser

Fråga: sql-fråga till flera parallella Postrgesdatabaser

From: Anders Wallenquist <anders.wallenquist_at_vertel.se>
Date: Tue, 02 Oct 2012 11:11:37 +0200

Kanske är detta listan för detta: jag vill ansluta dovecot/postfix för
att ställa autenticering och leveransfrågor till postgress. Så långt
allt väl, finns bra dokumentation. Men jag vill dessutom ställa dessa
frågor till ett tiotal eller fler databaser med samma tabellstruktur.
Användarid är unikt mellan databaserna men frågan måste ställas till flera.

1) Går det att låta postfix (dovecot) ställa frågan till flera källor, i
bästa fall lista källorna dynamiskt? Har bara använt en källa i taget
hitills, men det ser ut som om man skulle kunna lista flera.

2) Formulera en fet SQL-fråga som ställer frågorna i flera databaser
eller gömma detta i en view?

3) Använda en proxylösning

Några ideer?

/Anders