Subject: Re: Fråga: sql-fråga till flera parallella Postrgesdatabaser

Re: Fråga: sql-fråga till flera parallella Postrgesdatabaser

From: Jonas Israerlsson <jonas_at_wehay.com>
Date: Tue, 02 Oct 2012 11:35:19 +0200

On 02/10/12 11:11, Anders Wallenquist wrote:
> Kanske är detta listan för detta: jag vill ansluta dovecot/postfix för
> att ställa autenticering och leveransfrågor till postgress. Så långt
> allt väl, finns bra dokumentation. Men jag vill dessutom ställa dessa
> frågor till ett tiotal eller fler databaser med samma tabellstruktur.
> Användarid är unikt mellan databaserna men frågan måste ställas till
> flera.
>
> 1) Går det att låta postfix (dovecot) ställa frågan till flera källor,
> i bästa fall lista källorna dynamiskt? Har bara använt en källa i
> [...]
Detta kanske är ett dåligt svar, och jag kan sql lite för dåligt för att
kunna göra en god jämförelse,
men jag kör något liknande som det du efterfrågar men använder en
katalogtjänst (openldap) istället. Jag förstår att du kanske redan
sitter med din databas, men enligt mig är fördelarna med att använda
ldap för användardata så stora att jag aldrig valt att lägga den typen
av data i en sql-databas.

I mitt fall då (sendmail) kan jag dessutom låta min MTA ta
routing-beslut baserat på katalogdata (se ldap-routing) vilket låter
snarlikt det du efterfrågar.

Är det dovecot V1.x eller 2.x som du kör ?

Hur har du gjort med Autentiseringen i postfix ? Pekar du den mot
dovecot (vilket jag vill minnas man kan) eller via SASL/PAM ?

http://wiki2.dovecot.org/Authentication/MultipleDatabases

mvh Jonas