Subject: Re: Fråga: sql-fråga till flera parallella Postrgesdatabaser

Re: Fråga: sql-fråga till flera parallella Postrgesdatabaser

From: William 'zyk' Ekholm <zyk_at_acne.se>
Date: Tue, 02 Oct 2012 12:59:57 +0200

 Fet SQL fråga i view om det inte är allt för mycket data kanske..

 Hittade contrib/dblink för postgres som gör att man kan göra queries
 mot flera databaser samtidigt:
 http://wiki.postgresql.org/wiki/FAQ#How_do_I_perform_queries_using_multiple_databases.3F

 Exempel query:
 http://stackoverflow.com/questions/9493332/postgres-how-to-create-a-select-query-that-would-join-two-databases

 Lägg queryn i en view och kalla på den i dovecot där du gör
 password_query som du verkar göra nu:
 http://wiki2.dovecot.org/AuthDatabase/SQL

 Dovecot kan cacha sql query svar vad jag minns så det inte görs allt
 för många kall hela tiden.

 Sen kanske skriva ett skript som kan generera en ny view när nya
 databaser med domäner läggs till/tas bort om det sker ofta.

 Har bara erfarenhet av dovecot+mysql och inte postgres så jag kanske är
 helt ute och cyklar.

 /z

 On Tue, 02 Oct 2012 11:11:37 +0200, Anders Wallenquist wrote:
> Kanske är detta listan för detta: jag vill ansluta dovecot/postfix
> för att ställa autenticering och leveransfrågor till postgress. Så
> långt allt väl, finns bra dokumentation. Men jag vill dessutom ställa
> dessa frågor till ett tiotal eller fler databaser med samma
> tabellstruktur. Användarid är unikt mellan databaserna men frågan
> måste ställas till flera.
>
> 1) Går det att låta postfix (dovecot) ställa frågan till flera
> källor, i bästa fall lista källorna dynamiskt? Har bara använt en
> källa i taget hitills, men det ser ut som om man skulle kunna lista
> [...]

 WILLIAM EKHOLM
 Interactive Developer
 Acne Production
 Kapellgränd 7, 10 trappor
 Box 4224, 116 25
 Tel: +46 8 555 799 00
 Mob: +46 76 316 85 68
 Fax: +46 8 555 799 99
 E-Mail: zyk_at_acneproduction.com
 Follow us at
 AcneProduction.com | Twitter.com/Acne_Production/