Subject: Re: Fråga: sql-fråga till flera parallella Postrgesdatabaser

Re: Fråga: sql-fråga till flera parallella Postrgesdatabaser

From: Jonas Israerlsson <jonas_at_wehay.com>
Date: Tue, 02 Oct 2012 12:35:23 +0200

> 1:2.0.19-0ubuntu2 (Ubuntu 12.04)
Nu famlar jag lite i mörkret här men ger detta nån indikation på vad som
inkluderas i ubuntu ?

https://launchpad.net/ubuntu/+source/dovecot/1:2.0.19-0ubuntu2

Dvs Dovecot 2.0.19 ?

> Jag använder Ubuntu-servergängets kombinerade
> dovecot-postfix-konfigurering, SASL tror jag. PAM kan jag inte använda
> eftersom användarna i databaserna inte har något unix-konto, virtuella
> mailkonton överallt.
SASL kan använda PAM som backend. Så det går fin fint att även med PAM
ha virtuella användare som tex ligger i en ldap-katalog och har bestämt
för mig att du kan konfigurera PAM så att dessa användare inte får nån
koppling mot OS;et.

Men det låter ju som att den mest delikata lösning vore om du kunde få
postfix att autentisera direkt mot Dovecot och att det sedan är där du
utför din black magic med multipla databaser (om dovecots funktioner
håller måttet dvs). Fördelen med det vore då att du får en
konfigurations-punkt för autentisering av både smtp och IMAP.

Det var ett tag sedan jag hårdpluggade dovecot men jag tror att det är
denna koppling som möjliggör autentisering mellan postfix och dovecot,
men det hade du redan fått till ?

http://wiki2.dovecot.org/HowTo/PostfixAndDovecotSASL

Mvh Jonas