Subject: Re: Fråga: sql-fråga till flera parallella Postrgesdatabaser

Re: Fråga: sql-fråga till flera parallella Postrgesdatabaser

From: Anders Wallenquist <aw_at_kreawit.se>
Date: Tue, 02 Oct 2012 12:48:53 +0200

2012-10-02 12:35, Jonas Israerlsson skrev:

> Nu famlar jag lite i mörkret här men ger detta nån indikation på vad
> som inkluderas i ubuntu ?
>
> https://launchpad.net/ubuntu/+source/dovecot/1:2.0.19-0ubuntu2
>
> Dvs Dovecot 2.0.19 ?
http://packages.ubuntu.com/search?keywords=dovecot

precise är 12.04 LTS, quantal är 12.10, har även en del lucid (10.04LTS)
men gör nyinstallationer i första hand på 12.04LTS

Dessa preparerade konfig-filer brukar jag utgå från
http://packages.ubuntu.com/precise-updates/dovecot-postfix

> SASL kan använda PAM som backend. Så det går fin fint att även med PAM
> ha virtuella användare som tex ligger i en ldap-katalog och har
> bestämt för mig att du kan konfigurera PAM så att dessa användare inte
> får nån koppling mot OS;et.
>
> Men det låter ju som att den mest delikata lösning vore om du kunde få
> postfix att autentisera direkt mot Dovecot och att det sedan är där du
> utför din black magic med multipla databaser (om dovecots funktioner
> håller måttet dvs). Fördelen med det vore då att du får en
> konfigurations-punkt för autentisering av både smtp och IMAP.

Jag tror att det är ungefär så det går till iom paketet dovecot-postfix,
i vilket fall så är det en hel del redundant konfigurering man slipper göra.

Och i viss mån har jag gjort sådana övningar tidigare genom att
kombinera pam-användare med ldap-frågor, men det har då snarare handlat
om en fallback - är ldap nere skall åtminstonde viss lokal
funktionalitet finnas kvar. Det är (kanske) skillnad att regelmässigt
upprepa samma fråga tio gånger?