Subject: Re: JAK och Open Source workshop

Re: JAK och Open Source workshop

From: Janne Johansson <jj_at_stacken.kth.se>
Date: Fri, 28 Sep 2012 12:50:57 +0200

On Fri, Sep 28, 2012 at 11:53+0200, Nuria Albet (nuria.albet_at_gmail.com) wrote:
> Hej!
> Jag har läst här idag att teknik är sällan lösningen på sociala problem.
> Det är kanske sant, men jag tror detta kan (och kommer att) ändras väldigt
> mycket i närmaste framtiden.

Det var ju min åsikt, jag tänker på saker som t.ex lösenordsbyten.

Helst vill man att folk byter om det nu är så att de kommer skriva ner
dem på 10 plats och återanvända samma lösen på olika platser. Så man
inför teknik för att tvinga dem att byta varje månad. Då byter folk
mellan två liknande (som de kan komma ihåg).
Nästa steg blir att man vill undvika att folk återanvänder samma
lösen, så man minns de 10 senaste folk matat in, då kommer folk låta
sätta Januari123, Februari123, MarsMars123 eller vad som nu passerar
genom regel-set:et. I slutändan har man inte fått bättre lösen, och
oroar man sig för att hitta gamla postits så kommer det inte vara till
så stor hjälp att jag i april hittar lapparna som säger Januari123 och
Februari123, jag kommer relativt fort kunna divinera fram lösenordet
iaf.

Det sociala problemet här är ju att folk skriver ner det och tappar
bort lappen. Det kommer inte tvångsbyten eller "minst 12 men inte fler
än 16 tecken"-regler kunna ändra på.

Om det finns ett tekniskt problem (t.ex hur skapar man virtuella
pengar som samtidigt är anonyma men svåra att fejka) och man löser den
tekniska biten så kommer det säkert få otroligt stor social påverkan,
precis som bloggningen sägs påverkat frihetsrörelserna i den "Arabiska
våren".

Men de ländernas problem var tekniskt i meningen "hur sprider
vi info fort och någorlunda pålitligt". Den tekniska lösningen Twitter
eller Wordpress löste inte "vi har en diktator i landet" eller "Man
blir arresterad om man sprider flygblad med propaganda på", de delarna
löste folket själva genom att störta regimerna.

Så om man tänker sig lösa onda ledare enbart med teknik så får man en
uppförsbacke, minst sagt.

Kickstarter.com och liknande initiativ löser ju den tekniska delen av
att samla ihop och meta-managera projekt som behöver pengar från många
små bidragsgivare, men det ser jag som en lösning på problemet att
slippa gå runt och prata med folk en och en. Att folk bidragit med
pengar till projekt man vill se lyckas (och vara del i) har säkert
funkat så länge som pengar funnits, bara det att det idag finns
metoder får att nå vidare ut än förr. (i stil med ovan, "hur sprider vi
info fort och någorlunda pålitligt" ;)

--
-"Legalize Stimpacks!"