Subject: JAK och Open Source workshop

JAK och Open Source workshop

From: Nuria Albet <nuria.albet_at_gmail.com>
Date: Fri, 28 Sep 2012 11:53:18 +0200

Hej!
Jag har läst här idag att teknik är sällan lösningen på sociala problem.
Det är kanske sant, men jag tror detta kan (och kommer att) ändras väldigt
mycket i närmaste framtiden.
Jag kan kanske presentera mig själv först efter jag har aldrig skrivit här
innan. Núria hetter jag, fysiker från Barcelona, jag tror inte jag skulle
kunna kalla mig själv hacker (än), jag kan bara programmera lite men är
väldigt intresserad och villig att lära mig mer. Kvinna (kan försöka
förhöja den 10% eller hur det var kvinnligt deltagande i listan :) ).
Men jag skriver främst för att berätta om ett nytt spännande projekt.
Jag vet inte om ni har hört talas om JAK Medlemsbank (en ekonomisk
förening- folkrörelse som äger en bank utan ränta, mer här: www.jak.se). Vi
är 40000 medlemmar och försöker vara så demokratiska och rättvisa som
möjligt. I sista årsstämman kom en del väldig intressanta motioner. Det
röstades fram ett open-source policy inom föreningen. Samtidigt som att på
något sätt medlemmarnas deltagande och frivillig arbete borde tas mer
hänsyn till.
Jag tycker att det skulle vara jätte intressant att ha en open source
community inom JAK. Det finns massor av intressant jobb att göra och JAk
skulle kunna vara ett utmärkt plattform för att integrera nya alternativa
finansieringsform, jag tänker nu på cyberekonomi, virtuella valutor,
crowdfunding,... Samtidigt som vi har ambitionen att ha en fungerande
internet demokrati i närmaste åren, det verkar som vi kommer att använda
VoteIT men vi möjligtviss behöver anpassa programmet så en bra community
där skulle vara också utmärkt.

Vi har tänkt ha en först workshop den 27-28 oktober i Göteborg.

En annan anledning för workshopen är att nästa år kommer vi att organisera
en open source JAK internationell workshop i Köpenhamn. Många deltagare
från olika länder som jobbar med nya form av ekonomi har redan visat sitt
intresse och det borde vara fräsch om vi hade en stark svensk grupp med
några projekt att visa.

Är de någon här intresserad om "alternativ" ekonomi och möjligheterna som
open source världen kan ta med sig, eller virtuellt demokrati, eller
tekniska lösningar till sociala problem eller bara att träffa några andra
hackers, är ni välkomna på workshopen. Om ni är intresserade men kan inte
komma, ni kan också skriva till mig så meddelar jag alla nyheter, träff,
projekt, mm.

Hälsningar,

--
Núria