Subject: Re: Bästa open sorce crm?

Re: Bästa open sorce crm?

From: Anders Wallenquist <anders.wallenquist_at_vertel.se>
Date: Thu, 12 Jan 2012 09:07:44 +0100

2012-01-11 16:08, Per Andersson skrev:

> En utskrivning av förkortningen och en länk till wikipediasidan som jag försökt
> läsa hjälper tyvärr inte min förståelse...
>
> Vad används det till mer konkret? Något praktiskt exempel?

Du kan använda CRM för att administrera en säljkår som jobbar med
suspektiva, prospektiva kunder och offerter. Du kan administrera och
följa upp effekten av kampanjer i olika media. Du kan administrera en
helpdesk. CRM-systemet kan vara ryggraden i systemförvaltning (issues)
eller administrera garantier och garantiärenden. Många använder
CMR-system för medlemsregister och medlemsrekrytering eller för
insamlingar och "president"-kampanjer (som ofta både handlar om att
hitta sponsorer och anhängare). Telefonsäljare använder ofta CRM-system
för att fördela ringlistor och följa upp resultat, kategorisera
kund/prospektstocken etc.

SugarCRM är ett exempel på webbaserat system för säljkår-approachen,
Sugar är en direkt konkurrent till Salesforce.com (licensfinansierat).
CiviCRM, Storm, OpenAtrium är Drupal-baserade där den första är mer
insamlings-orienterad, Storm är projekt-orienterad och OpenAtrium kanske
mer helpdesk-orienterad.

OpenERP är något bredare (fler varianter) och har en del spännande
möjligheter som t ex kan mer projekt-orienterad CMR välja mellan flera
olika projektmetodiker t ex SCRUM, säljorineterade CRM kan den enskilda
individen strukturera sitt arbete enligt metoder som t ex Getting things
done, helpdesk har tillgång till integrerad dokumenthantering,
avtalshantering och garantier, telefonväxel/e-post/twitter/facebook. Den
projekt-orienterade kombinerad med fördel med t ex tidrapporter från
HR-systemet och fakturering från kundorder-systemet, den säljorienterade
CRM använder naturligtvis offerterna i kundorder, lager, logistik, inköp
om det behövs etc. Alla ekonomiska transaktioner fångas upp och kan
integreras i ett annat affärsystem eller så aktiverar man bokföringen också.

/Anders