Subject: Re: Bästa open sorce crm?

Re: Bästa open sorce crm?

From: Anders Wallenquist <anders.wallenquist_at_vertel.se>
Date: Thu, 12 Jan 2012 08:40:54 +0100

2012-01-11 17:20, Björn Göransson skrev:
> Och vad för bokföringssystem använder ni? Finns det sådana som är OSS
> som fungerar för svenska marknaden?

Det bästa fria systemet är IMHO OpenERP som skalar från några få
användare till tusentals. Bristen i openERP jämfört med enkla och
billiga bokföringssystem är att de senare har en mer aktuell kontoplan
och är mer uppdaterade med senaste löneavtalen i Sverige etc. Bland de
små systemet kan man idag köpa ett med mallar för ekonomisk förening,
handelsbolag eller litet aktiebolag. I de fall man kan tänka sig att
göra en handpåläggning för just sin verksamhet så är detta inte något
problem. Min förhoppning är att detta också är något som växer bort i
takt med att fler använder systemet i här i Sverige (och bidrar med
kontoplaner och mallar för olika verksamheter). Det finns en svensk
användargrupp som jobbar på detta. När det gäller översättning och andra
lokaliseringar så har det skett underverk de senaste två åren. (Vi har
adderat funktioner för SRI-koder och börjat knacka kontoplaner enligt
FARs rekommendationer, finns det intresserade att hjälpa till så hör av er).

En annan fördel med OpenERP är att det är ett fullödigt affärssystem med
idag 1700 moduler som gör att systemet är en Schweizisk armékniv inom
affärssystsem och angränsande funktioner (t ex dokumenthantering och
kalenderserver). Man skulle kunna säga att OpenERP är affärssystemens
Drupal. På samma sätt som Drupal på senare tid "revolutionerat"
CMS-marknaden med tiotusentals moduler och hundratusentals duktiga
utvecklare som gjort spännande inbrytningar inom en hel del marknader t
ex tidningspubliceringsystem (The Economist, NY Observer) eller
informationsavdelningssystem för regeringar (White House) fundraising
(CiviCRM). Så har OpenERP ersatt sina första SAP-installationer i höstas.

http://apps.openerp.com/
https://launchpad.net/~openerpsweden

/Anders