Subject: Re: Bästa open sorce crm?

Re: Bästa open sorce crm?

From: Per Andersson <avtobiff_at_gmail.com>
Date: Fri, 13 Jan 2012 00:57:54 +0100

2012/1/12 Anders Wallenquist <anders.wallenquist_at_vertel.se>:
> 2012-01-11 16:08, Per Andersson skrev:
>
>> 2012/1/11 Michael Boman<michael_at_michaelboman.org>:
>>>
>>> On Wed, Jan 11, 2012 at 15:46, Per Andersson<avtobiff_at_gmail.com>  wrote:
>>>>
>>>> Vad är CRM?
>>>>
>>>> Jag har försökt läsa på INTERNETS men det har inte gjort det tydligare
>>>> för mig...
>>>
>>> CRM = Customer Relationship Managment,
>>> http://en.wikipedia.org/wiki/Customer_relationship_management
>>
>> En utskrivning av förkortningen och en länk till wikipediasidan som jag
>> försökt
>> läsa hjälper tyvärr inte min förståelse...
>>
>> Vad används det till mer konkret? Något praktiskt exempel?
>
>
> Du kan använda CRM för att administrera en säljkår som jobbar med
> suspektiva, prospektiva kunder och offerter. Du kan administrera och följa
> upp effekten av kampanjer i olika media. Du kan administrera en helpdesk.
> CRM-systemet kan vara ryggraden i systemförvaltning (issues) eller
> administrera garantier och garantiärenden. Många använder CMR-system för
> medlemsregister och medlemsrekrytering eller för insamlingar och
> "president"-kampanjer (som ofta både handlar om att hitta sponsorer och
> anhängare). Telefonsäljare använder ofta CRM-system för att fördela
> ringlistor och följa upp resultat, kategorisera kund/prospektstocken etc.
>
> SugarCRM är ett exempel på webbaserat system för säljkår-approachen, Sugar
> är en direkt konkurrent till Salesforce.com (licensfinansierat). CiviCRM,
> Storm, OpenAtrium är Drupal-baserade där den första är mer
> insamlings-orienterad, Storm är projekt-orienterad och OpenAtrium kanske mer
> helpdesk-orienterad.
>
> OpenERP är något bredare (fler varianter) och har en del spännande
> möjligheter som t ex kan mer projekt-orienterad CMR välja mellan flera olika
> projektmetodiker t ex SCRUM, säljorineterade CRM kan den enskilda individen
> strukturera sitt arbete enligt metoder som t ex Getting things done,
> helpdesk har tillgång till integrerad dokumenthantering, avtalshantering och
> garantier, telefonväxel/e-post/twitter/facebook. Den projekt-orienterade
> kombinerad med fördel med t ex tidrapporter från HR-systemet och fakturering
> från kundorder-systemet, den säljorienterade CRM använder naturligtvis
> offerterna i kundorder, lager, logistik, inköp om det behövs etc. Alla
> ekonomiska transaktioner fångas upp och kan integreras i ett annat
> affärsystem eller så aktiverar man bokföringen också.

Tack för en kortfattad men ändå utförlig förklaring.

--
Per
> /Anders
>
>
> _______________________________________________
> http://www.foss-sthlm.se/
> http://cool.haxx.se/cgi-bin/mailman/listinfo/foss-sthlm
_______________________________________________
http://www.foss-sthlm.se/
http://cool.haxx.se/cgi-bin/mailman/listinfo/foss-sthlm
Received on 2012-01-13