Subject: Re: Är det bara jag som...

Re: Är det bara jag som...

From: Jonas J Linde <jonas_at_init.se>
Date: Fri, 18 Nov 2011 10:34:32 +0100

And 1337 spoke unto the world. And said:
>Är det vettigt att skriva curly brackets på egna rader? Jämför följande två
>exempel:
>
>int main(void)
>{
>}
>
>versus
>
>int main(void) {
>}
>
>Några åsikter?

Hej!

Bra fråga!

Ja, det är vettigt. Om jag fick välja helt själv skulle jag nog köra med
"cuddly braces" (som i Perl) men det viktiga är att hålla en jämn
standard och eftersom de flesta C-programmerare skriver måsvingarna på
egen rad så tycker jag att det bör vara så. Om inte det finns en annan
mer lokal standard förstås.

Om man byter språk så är det ingen större mening att hålla samma
utseende på detaljer som placering av enskilda tecken; det blir ju helt
olika stil ändå eftersom syntax och annat skiljer sig åt. Därför skriver
jag alltid Perl med måsvingen på samma rad eftersom det är den
förhärskande stilen.

Det bästa med standarder är att det finns så många att välja mellan. ;)

Vänligst

--
Jonas Linde <jonas@init.se>    http://jonas.init.se/    +46-707-492496