Subject: Re: Svensk publikation kring öppen källkod, fri programvara, utveckling, infrastruktur, embedded, *nix och annat

Re: Svensk publikation kring öppen källkod, fri programvara, utveckling, infrastruktur, embedded, *nix och annat

From: Claes Jakobsson <claes_at_surfar.nu>
Date: Wed, 16 Nov 2011 14:34:32 +0100

On Nov 16, 2011, at 1:24 PM, Erik Lönroth wrote:
> Jag tror att det är kul att starta en tidning, men inte särskillt
> "opinionsbildande". Att köra en tidning kostar skitmycket pengar och
> kommer man in i annonsträsket (vilket kräver ännu mer arbete och/eller
> investerare) så blir det sannolikt svårt att upprätta kvalitet i
> innehållet. Där har du CS och IDG idag.

Jag vill inte bilda opinion, jag vill ha en publikation med intressanta artiklar om öppen källkod, fri programvara, utveckling, infrastruktur och *nix.

vill återigen poängtera att det *INTE* kommer vara fokus på "fri programvara" enligt FSFs normer utan det kommer bli en del som vilken annan. Fri programvara är intressant men skriver man bara om det exluderar man väldigt mycket intressant inom öppen källkod.

> Om du inte redan har egna pengar såklart som du är villig att offra
> och en affärsplan som är bra i kvadrat - och det har du inte. Mark
> Shuttleworth kan, men jag känner ingen som kan tänka sig göra samma
> sak med en tidning som han gjort med Canonical.

pengar oct affärsplan är ointressant om man inte ska tjäna pengar på det vilket inte är avsikten. Som jag tidigare skrev så skall eventuellt överskott användas för vettiga ändamål.

> Jag har ett annat förslag. Det är att bilda ett "Mjukvarugille". En
> förening med stadgar grundade i "Free Software" med ambition att driva
> konkreta IT-projekt i kombination med seriöst och ambitiöst politisk
> opinionsbildande. Gillet pysslar alltså då med öppen lobby/politisk
> verksamhet men där verktygen även landar i konkret teknik, utbildning
> och humaniora.

Låter som en bra idé, be my guest. Utesluter dock inte att starta en tidning. Blir det pengar över från tidningen kan det säkert användas för sponsring av gillet.

/Claes