Subject: Re: Svensk publikation kring öppen källkod, fri programvara, utveckling, infrastruktur, embedded, *nix och annat

Re: Svensk publikation kring öppen källkod, fri programvara, utveckling, infrastruktur, embedded, *nix och annat

From: Erik Lönroth <erik.lonroth_at_gmail.com>
Date: Wed, 16 Nov 2011 13:24:23 +0100

Jag tror att det är kul att starta en tidning, men inte särskillt
"opinionsbildande". Att köra en tidning kostar skitmycket pengar och
kommer man in i annonsträsket (vilket kräver ännu mer arbete och/eller
investerare) så blir det sannolikt svårt att upprätta kvalitet i
innehållet. Där har du CS och IDG idag.

Om du inte redan har egna pengar såklart som du är villig att offra
och en affärsplan som är bra i kvadrat - och det har du inte. Mark
Shuttleworth kan, men jag känner ingen som kan tänka sig göra samma
sak med en tidning som han gjort med Canonical.

Jag har ett annat förslag. Det är att bilda ett "Mjukvarugille". En
förening med stadgar grundade i "Free Software" med ambition att driva
konkreta IT-projekt i kombination med seriöst och ambitiöst politisk
opinionsbildande. Gillet pysslar alltså då med öppen lobby/politisk
verksamhet men där verktygen även landar i konkret teknik, utbildning
och humaniora.

En "tanke-fabrik i kombination med konkreta projekt" alltså. Där finns
det rum för hela skalan av teknikfreak till mer rena filosofiskt lagda
individer.

/Erik