Subject: Re: Svensk publikation kring öppen källkod, fri programvara, utveckling, infrastruktur, embedded, *nix och annat

Re: Svensk publikation kring öppen källkod, fri programvara, utveckling, infrastruktur, embedded, *nix och annat

From: Claes Jakobsson <claes_at_surfar.nu>
Date: Wed, 16 Nov 2011 11:14:55 +0100

On Nov 15, 2011, at 9:32 PM, Davíð Þór Þórarinsson wrote:
> Varför inte skriva artiklar eller insändare till CS eller TechWorld?
> Behöver inte vårt budskap nå ut till samma läskrets som Joel's
> artikel? Vad händer om vi gör en tidning med enbart "vårt" innehåll?
> Är inte risken att den läses bara av likasinnade människor? Jag håller
> helt och hållet med Anders. Vi behöver ha en röst där den hörs. Vi
> måste också inse det faktum att personer som står för något lika
> starkt som RMS gör kommer alltid att väcka känslor - åt båda håll. Det
> är ju det som vi måste leva med i ett fritt samhälle. Frihet är också
> [...]

Det ena utesluter ju inte det andra. Jag har inte för avsikt att konkurrera med CS eller TechWorld eller ens egentligen vända mig till den läsarkrets som dom gör. Jag vill ha en tidning för redan är insatta inom t.ex. Linux men gärna läser artiklar om hur man sätter upp redundanta brandväggar med pf/pfsync/CARP under OpenBSD, hur SR i Postgres funkar, intervjuer med svenska FOSS utvecklare osv. En förlängning av anledningen till att vi en gång i tiden drog igång FOSS-Sthlm till att börja med - för att dela med oss av kunskap över projekt/intressergränserna.

Jag tror på gräsrotsrörelser. Blir publikationen populär bland studenter, sysadmins, användare, sysadmins kommer det i förlängningen att påverka de som beslutar.

/Claes