Subject: Re: Svensk publikation kring öppen källkod, fri programvara, utveckling, infrastruktur, embedded, *nix och annat

Re: Svensk publikation kring öppen källkod, fri programvara, utveckling, infrastruktur, embedded, *nix och annat

From: Davíð Þór Þórarinsson <david.thor_at_gmail.com>
Date: Tue, 15 Nov 2011 21:32:37 +0100

2011/11/15 Anders S Lindbäck <vetgirig_at_kunskapssamhallet.se>

> [...]
>
> T.ex. så hade det säkert varit väldigt enkelt att få CS att skämmas lite för de fel de gjorde
> i Stallmanartikeln att det varit extremt lätt att få in en debattartikeln där man förklarar rörelsen
> bakom fri programvara och varför den är viktig i IT-världen.
>
> För även om journalistena på en tidning kan behöva lära sig mera
> om Linux - så är det ännu viktigare att nå ut till alla tidningens läsare.
>
> Så dont get mad - get even. Om något blir fel i en tidskrift - se till att
> det då skrivs minst lika mycket och helst mera som är korrekt och positivt för FLOSS.

Måste bara lyfta under denna synpunkt. Jag har själv skrivit för
TechWorld och jag vet att de både söker skribenter och publicerar
insändare om det är något som är aktuellt eller av intresse. Jag kan
påpeka att under den tid jag skrev för TechWorld fick jag aldrig något
direktiv om hur jag skulle skriva eller vinkla en artikel. Däremot kan
jag berätta (och ni kan se på de kommentarer som dyker upp på
artiklarna) att det spelar ingen roll vilken ståndpunkt man har. Det
fanns alltid en drös med religösa IT människor som var redo att tala
om för mig vilken dum/korkat/hjärntvättat idiot jag var. Jag har fått
stämpeln Windows älskare, Linux fanatiker och Mac hora under den korta
tid jag skrev artiklar.

Jag blev skitförbannad som ni andra när jag läste CS artilen om RMS på
grund av det personangrepp som hände samt felaktigheter i artikeln.
Efter våra synpunkter har artikeln redigerats men slutsatsen är ändå
att artikeln suger. Samtidigt tycker jag att det är lite att ta i att
man inte bara drar CS över en kant utan hela IDG också.

Varför inte skriva artiklar eller insändare till CS eller TechWorld?
Behöver inte vårt budskap nå ut till samma läskrets som Joel's
artikel? Vad händer om vi gör en tidning med enbart "vårt" innehåll?
Är inte risken att den läses bara av likasinnade människor? Jag håller
helt och hållet med Anders. Vi behöver ha en röst där den hörs. Vi
måste också inse det faktum att personer som står för något lika
starkt som RMS gör kommer alltid att väcka känslor - åt båda håll. Det
är ju det som vi måste leva med i ett fritt samhälle. Frihet är också
det vi vill stå för och därför måste vi möta kritik med professionell
inställning istället för att sura och hata.