Subject: Re: Svensk publikation kring öppen källkod, fri programvara, utveckling, infrastruktur, embedded, *nix och annat

Re: Svensk publikation kring öppen källkod, fri programvara, utveckling, infrastruktur, embedded, *nix och annat

From: Claes Jakobsson <claes_at_surfar.nu>
Date: Wed, 16 Nov 2011 10:04:02 +0100

Hej,

On Nov 15, 2011, at 5:40 PM, Monika Orski wrote:

> Det är nog lättare att ta betalt för en tidning på papper än på nätet, skulle jag tro. Å andra sidan kan man förstås satsa på reklamintäkter för att få kostnadstäckning.

En papperstidning har också helt andra kostnader och krav associerat med sig så det får vänta. Reklam, kanske det men det måste vara i såfall vara "rätt" reklam. Jobbannonser definitivt om läsarkretsen blir stor nog.

> En idé rakt av är att dels försöka samla några allmänt hållna upplysningsartiklar, dels satsa på ett tätt flöde av nyhetsnotiser inom området, för att få många att hitta till en nätpublikation, och inte minst att komma tillbaka. Egna tester av nya foss-program / versioner kan också vara en idé.
>
> Som sagt, jag bidrar gärna med text, och i mån av behov och tid kanske med även med lite redaktionsjobb.

Toppen!

den sortens artiklar som jag ser framför mig är mer djupgående än bara allmänna. Jag vill att det ska vara en tidning med djupgående artiklar - intervjuer med foss-människor, how-to's, nya projekt, reportage från konferenser t.ex. FOSDEM eller FSCONS, bokrecensioner, juridisk jämförelse mellan licensmodeller osv.

En tidning man lär sig något från, inte bara slö-läser.

/Claes