Subject: Re: Svensk publikation kring öppen källkod, fri programvara, utveckling, infrastruktur, embedded, *nix och annat

Re: Svensk publikation kring öppen källkod, fri programvara, utveckling, infrastruktur, embedded, *nix och annat

From: Monika Orski <monika_at_orski.se>
Date: Tue, 15 Nov 2011 17:40:52 +0100

Claes Jakobsson wrote:
> i fredags när jag skulle till London och kollande bland tidningarna
> så hittade jag ingenting intressant och senaste dagarnas diskussion
> kring IDG:s (och främst då Computer Swedens) kvalitet på deras
> artiklar och journalister har fått mig att att fundera mer på något
> som jag funderat på ett bra tag: att starta en tidning.

Det finns lite rapportering i TechWorld (som jag skriver för ibland),
men det är på ganska ytlig teknisk nivå. Frågan är om vi har ett
tillräckligt stort språkområde för att ha en marknad för en mera
tekniskt inriktad tidning. Men med det sagt, är jag en varm anhängare av
att vi skall se till att denna domän inte går förlorad för det svenska
språket, och bidrar gärna med text.

> [...]
> början skrivet av faktiska användare, admins, utvecklare osv snarare
> än journalister. Fokus ska vara öppen källkod, fri programvara,
> utveckling & infrastruktur (främst på *nix) och annat relevant.
>
> Min tanke är dock inte att det skulle vara en helt gratis publikation
> - vore trevligt att kunna ersätta artikelförfattarna för deras arbete
> om än så bara symboliskt och eventuellt överskott skulle kunna
> användas till att promota FOSS och sponsra konferenser osv. Men till
> att början med så får det göras på helt voluntär basis.
>
> Om någon är intresserad av att hjälpa till eller har idéer?

Det är nog lättare att ta betalt för en tidning på papper än på nätet,
skulle jag tro. Å andra sidan kan man förstås satsa på reklamintäkter
för att få kostnadstäckning.

En idé rakt av är att dels försöka samla några allmänt hållna
upplysningsartiklar, dels satsa på ett tätt flöde av nyhetsnotiser inom
området, för att få många att hitta till en nätpublikation, och inte
minst att komma tillbaka. Egna tester av nya foss-program / versioner
kan också vara en idé.

Som sagt, jag bidrar gärna med text, och i mån av behov och tid kanske
med även med lite redaktionsjobb.

Vänliga hälsningar

Monika

--
Monika Orski
monika_at_orski.se                     Boken om öppen källkod: