Subject: Svensk publikation kring öppen källkod, fri programvara, utveckling, infrastruktur, embedded, *nix och annat

Svensk publikation kring öppen källkod, fri programvara, utveckling, infrastruktur, embedded, *nix och annat

From: Claes Jakobsson <claes_at_surfar.nu>
Date: Tue, 15 Nov 2011 17:02:15 +0100

Hej,

i fredags när jag skulle till London och kollande bland tidningarna så hittade jag ingenting intressant och senaste dagarnas diskussion kring IDG:s (och främst då Computer Swedens) kvalitet på deras artiklar och journalister har fått mig att att fundera mer på något som jag funderat på ett bra tag: att starta en tidning.

Det är dock mycket jobb och kräver en del pengar om man ska göra döda-träd-versionen så jag tänkte mig ett online magasin till att början skrivet av faktiska användare, admins, utvecklare osv snarare än journalister. Fokus ska vara öppen källkod, fri programvara, utveckling & infrastruktur (främst på *nix) och annat relevant.

Min tanke är dock inte att det skulle vara en helt gratis publikation - vore trevligt att kunna ersätta artikelförfattarna för deras arbete om än så bara symboliskt och eventuellt överskott skulle kunna användas till att promota FOSS och sponsra konferenser osv. Men till att början med så får det göras på helt voluntär basis.

Om någon är intresserad av att hjälpa till eller har idéer?

/Claes