Subject: Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

From: Kjell Ericson <Kjell.Ericson_at_haxx.se>
Date: Sun, 16 Oct 2011 21:44:37 +0200 (CEST)

On Sun, 16 Oct 2011, Erik Lönroth wrote:

> Det är alltså EN bok. Av upphovsrättsliga skäl får man inte kopiera dessa så
> det räcker till alla andra klasser, så den här uppsättningen böcker åker nu
> runt på en vagn. Men inte alla elever kan ha den här boken samtidigt,
> såklart.

Låt mig vara skeptisk till att en bok kostar över 1000 kr (om klassen är
färre en 40 elever).

> Vart någon stans blev det här bara jättefel?

Felet ligger i betalningsmodellen. Det är ingen skillnad mot väldigt många
andra områden där den enskilda betalningen inte står i direkt kontakt med det
man köper.

Att ICA-handlaren gör ett påslag på alla varor du köper är ganska enkelt att
förstå.

Att ett gäng på fyra personer ska betala 4 biljetter på bussen, men bara "en"
biljett i taxi är inte lika logiskt (eftersom man får snarlik tjänst).

Likaså kommer det aldrig vara helt logiskt, sett utifrån, att en bok ska kosta
över 1000 kr (som i ditt exempel) medan tryckkostnaden är en bråkdel.

Att bara förorda kopiering är enkelt. Upphovsmän och
kollektivtrafikförvaltare behöver ha någon form av ersättning. Kommunismen
hade ett (misslyuckat) förslag på lösning av den knuten. Du har
frågeställningen, men hur tror du lösningen ser ut?

  // Kjell