Subject: Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

From: Erik Lönroth <erik.lonroth_at_gmail.com>
Date: Sun, 16 Oct 2011 19:13:33 +0200

Jag vet personligen en skola som där man hade c:a 40.000kr att lägga
på inköp. Man valde att lägga detta på inköp av en klassuppsättning av
en bok.

Det räckte till ungefär en skolklass.

Det är alltså EN bok. Av upphovsrättsliga skäl får man inte kopiera
dessa så det räcker till alla andra klasser, så den här uppsättningen
böcker åker nu runt på en vagn. Men inte alla elever kan ha den här
boken samtidigt, såklart.

En lärarinna på denna skola, som vill vara anonym, vågar inte kopiera
den digitala versionen och ge till alla elever på USB-minne av rädsla
för att detta skulle kunna vara tjänstefel.

Vart någon stans blev det här bara jättefel?

/Erik Lönroth