Subject: Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

From: Martin Vilcans <martin_at_librador.com>
Date: Sun, 16 Oct 2011 21:01:07 +0200

2011/10/15 Erik Lönroth <erik.lonroth_at_gmail.com>:

> Nej. Det vi sagt är att man ska ha kommersiell ensamrätt i 5 år, men
> grundtanken är att "balansera den". Antalet år har aldrig varit något
> vi klamrat oss fast vid. Idag gäller "livstid + 70år" vilket är
> absurt.

Ja, det är helt klart absurt, men vad är den praktiska skillnaden
mellan kommersiell ensamrätt och upphovsrätt vad gäller kopiering av
programvara?

> Men har det viktigaste argumentet för FOSS varit priset? Inte för mig
> i alla fall. Jag ser andra större värden med FOSS som kanske främst är
> sociala.

Du ser det ja. Jag med. Däremot är det knappast sådana argument som
fungerar på de flesta organisationer, även offentliga. Där är det
snarare den låga prislappen som lockar. Det var därför jag var noga
med att skriva det "effektivaste" argumentet för FOSS, inte det
"bästa" argumentet.

>        * kommersiell skyddstid på maximalt 20 år från publiceringen;
>             den som vill ha längre skyddstid än fem år för sitt verk
> måste låta registrera det;

Inte rätt lista att diskutera detta kanske, men uttrycklig
(c)-registrering känns som en tillbakagång. Nuvarande system där man
automatiskt får copyright är enkelt och obyråkratiskt. Sen att
skyddstiden är för lång är en annan fråga.