Subject: Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

From: Mikael Auno <auno_at_kth.se>
Date: Mon, 17 Oct 2011 10:02:13 +0200

On 2011-10-16 21:01, Martin Vilcans wrote:

> Du ser det ja. Jag med. Däremot är det knappast sådana argument som
> fungerar på de flesta organisationer, även offentliga. Där är det
> snarare den låga prislappen som lockar. Det var därför jag var noga
> med att skriva det "effektivaste" argumentet för FOSS, inte det
> "bästa" argumentet.

Är det verkligen det mest effektiva argumentet? Det är ju långt ifrån
bara licenser som kostar i det här sammanhanget. Drift och utbildning
har ofta väldigt höga kostnader oavsett om det är proprietär mjukvara
eller inte.

> Inte rätt lista att diskutera detta kanske, men uttrycklig
> (c)-registrering känns som en tillbakagång. Nuvarande system där man
> automatiskt får copyright är enkelt och obyråkratiskt. Sen att
> skyddstiden är för lång är en annan fråga.

Fast detta är ju fortfarande automatisk upphovsrätt, dock bara de första
fem åren. Något som ofta tas med i sådana här förslag är att en
förlängning på ytterligare x år även är förknippat med en relativt hög
pengasumma. Speciellt då det gäller komersiell skyddstid (till skillnad
från en allmän sådan) är detta rimligt då det försäkrar att
upphovsmannen faktiskt måste ha ett ekonomiskt intresse i verket för att
vilja lägga pengar på att förlänga skyddstiden. Detta gör att de som
verkligen tjänar ordentligt med pengar på ett verk kan fortsätta göra
det (en begränsad tid) medan verk som upphovsmannen själv inte har ett
ekonomiskt intresse i kan bli fria istället för att denne sitter på
rättigheterna bara-för-att.

Mikael