Subject: Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

From: Paul Cohen <paco_at_seibostudios.se>
Date: Mon, 17 Oct 2011 10:02:46 +0200

Hej!

Jag helt är överens om att frågan om fri/öppen källkod i grunden är en
politisk fråga. Och egentligen borde drivas av alla partier som anser
sig stå för ett fritt och öppet samhälle! Jag är glad för att några
partier tar frågan på allvar och driver den!

Jag är dock i första hand ute efter hur man praktiskt kan påverka
skolorna. Ett problem jag ser i skolan är att lärarna själva inte är
medvetna om det stora principella och moraliska problem som finns med
proprietär mjukvara i en utbildningssituation. Därför tycker jag det
finns en poäng i att försöka utbilda och påverka lärarna. De i sin tur
kan sedan börja påverka skolledningar och politiker!

Jag har tex. erbjudit mig att köra en informationskväll om fri/öppen
programvara för några lärare på Södermalmsskolan - tyvärr med svalt
gensvar - men fan den som ger sig! Det vore då trevligt om det fanns
färdigt material att ta del av.

Ytterligare en bra konkret aktivitet är att donera Linux-maskiner
förinstallerade med lämplig distribution som barnen kan använda.
Södermalmskolan och 2 andra skolor på södermalm har dessutom en
gemensam fritidsverksamhet som man också kan vända sig till.

Således vore det bra om det fanns:

  1. Färdigt presentationsmaterial om fri/öppen programvara som man
kan använda för lärare/fritidspersonal. Just för att genomföra en
30-45 minuters presentation.

  2. Rekommendationer för eller färdigkomponerad distribution som man
kan installera på maskiner som sedan doneras till
skolor/fritidsverksamhet.

Jag tror att om man kunde göra sådana insatser via en organisation
eller förening så får man mycket lättare att få gehör. Tex. i FOSS
STHLM:s namn! Jag hjälper gärna till att ta fram sådant material och
det vore både effektivare och roligare att göra sådana instatser
tillsammans med andra likasinnade!

Jag hittade tex. den här texten om fri/öppen källkod i skolor på
engelska som är bra och skulle kunna översättas:

    http://edge-op.org/grouch/schools.html

Och användas i en presentation för lärare och fritidspersonal. Även
bibliotekspersonal borde man bearbeta.

/Paul

--
Paul Cohen