Subject: Fri programvara i Stockholmsskolor

Fri programvara i Stockholmsskolor

From: Paul Cohen <paco_at_seibostudios.se>
Date: Fri, 14 Oct 2011 15:25:03 +0200

Hej!

Jag är nyligen registrerad på listan. Det var RMS besöket som ledde mig hit! :-)

Jag bor på Södermalm och har 2 barn som går på Södemalmskolan. En
pojke på snart 10 och en dotter på 7. Båda glada användare av
GPL/Linux och fri programvara hemma!

De har datorer på skolan och sorgligt, men föga överraskande, har de
givetvis Windows på de maskinerna. De har också infört ett
"datorkörkort" för eleverna. Situationen är ju alltså sorglig och jag
blir rent ut sagt förbannad när mina barn ska utsättas för detta!

Jag har hövligt och pedagogiskt kommunicerat med flera lärare men de
hänvisar till skolledningen och kommunen. Jag har sagt att jag är
villig att komma och berätta om varför fri (och öppen) programvara är
viktigt och borde vara en självklarhet i våra skolor. Men tyvärr är
intresset svalt. Jag tror inte att det är pga. någon djup
misstänksamhet ller ovilja, utan helt enkelt för att de inte orkar
och att de inte har insett de allvarliga sociala och moraliska
problemen med att använda propietär ofri programvara i en offentlig
utbildningsmiljö för barn.

Är det någon här på mejlinglistan som uppvaktat, kommunicerat med
kommunen eller enskilda skolor om detta problem, eller som jag ser
det, övergrepp? Finns det några initiativ för att försöka få skolor, i
Stockholm eller Sverige, att börja använda FOSS och GNU/Linux eller
FreeBSD för skolbarn?

/Paul

--
Paul Cohen