Subject: Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

From: Kjell Ericson <Kjell.Ericson_at_haxx.se>
Date: Fri, 14 Oct 2011 19:16:29 +0200 (CEST)

On Fri, 14 Oct 2011, Paul Cohen wrote:

> Är det någon här på mejlinglistan som uppvaktat, kommunicerat med
> kommunen eller enskilda skolor om detta problem, eller som jag ser
> det, övergrepp?

Övergrepp är att ta i. Men jag kan bekräfta från Sollentunas håll att Linux
inte står högt på listan över operativsystemval. Windows och Mac är det som
efterfrågas (av de allra allra flesta).

Jag tror på att prata om fördelarna och sälja in det. Prinet är intressant,
men när de jämför kostnad på 4,9 miljoner (Windows) mot 0 (Ubuntu) utan att ta
med hårdvarukostnader så blir det inte någon bra jämförelse. Halva
beslutsunderlag är inte så mycket att ha.

Men jag tackar för Prinet ändå. Jag är jätteintresserad av konkreta tips som
man kan föra vidare till de som beslutar (vilket i val av operativsystem
oftast är rektorns beslut).

  // Kjell