Subject: Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

From: David Johansson <david_at_prinet.se>
Date: Thu, 20 Oct 2011 12:33:42 +0200

Jag Àr VD pÄ Prinet som har en komplett skol-IT-plattform baserad pÄ
öppen kÀllkod sÄsom GNU / Linux. Vi har flera skolor i stockholmsomrÄdet
som kunder.
Tack Roger för att du nÀmde oss tidigare i trÄden.

Kjell Ericson skrev 2011-10-14:

> Windows och Mac Àr det som efterfrÄgas (av de allra allra flesta).

Det trodde vi ocksÄ tills vi testade att sÀlja lösningar istÀllet för
teknik. Att Windows och Mac efterfrÄgas beror pÄ att en vanlig
datoranvÀndare (och mÄnga tekniker) ser Windows/Mac som synonymt med
datoranvÀndande, dvs att till exempel kunna surfa pÄ internet och skriva
dokument. LÀrare och elever har inget krav pÄ vad det ska vara för
mÀrke, kan de göra vad de tÀnkt utan att behöva sÀtta sig in i teknik sÄ
Àr de nöjda.
Innebörden av frasen "Jag vill ha Windows" betyder att personen vill
kunna jobba med en dator.

> Prinet Àr intressant, men nÀr de jÀmför kostnad pÄ 4,9 miljoner
(Windows) mot 0
> (Ubuntu) utan att ta med hÄrdvarukostnader sÄ blir det inte nÄgon bra
> jÀmförelse. Halva beslutsunderlag Àr inte sÄ mycket att ha.

Vi nÀmner i prisjÀmförelsen att den enbart gÀller licenser. VÄrt syfte
med jÀmförelsen Àr att visa att oavsett hur stora skolrabatter en skola
Àn fÄr sÄ Àr gratis betydligt mycket billigare. HÄrdvarukostnaden Àr
samma eller lÀgre dÄ Linux generellt krÀver mindre av hÄrdvaran bland
annat dÄ krÀvande antivirusprogram inte behövs.
En svÄrighet med att jÀmföra kostnader mellan vÄra kunder och skolor som
inte anvÀnder öppen kÀllkod Àr alla de program som skolor vill ha men
inte anser sig ha rÄd med. Hos vÄra kunder lÀgger vi bland annat in
avancerad videoredigering, presentationsverktyg, mÀngder av pedagogiska
spel pÄ alla datorer utan extra kostnad. Andra skolor vÀljer att inte
anvÀnda sÄdana program pÄgrund av att de fÄr se en offert med sagolika
kostnader, eller sÄ sÄ lÀggs programmen in men dÄ pÄ ett fÄtal datorer.
Och hur vÀrderar man sen vinsten i att kunna visa elever att de senare i
livet inte mÄste piratkopiera program de inte har rÄd med utan det finns
ofta minst lika bra alternativ under öppen kÀllkod?

Paul Cohed skrev 2011-10-17:
> SĂ„ledes vore det bra om det fanns:
>
> 1. FÀrdigt presentationsmaterial om fri/öppen programvara som man
> kan anvÀnda för lÀrare/fritidspersonal. Just för att genomföra en
> 30-45 minuters presentation.
>
> 2. Rekommendationer för eller fÀrdigkomponerad distribution som man
> kan installera pÄ maskiner som sedan doneras till
> skolor/fritidsverksamhet.

Idén med presentationsmaterial Àr en bra idé och skulle hjÀlpa oss att
sprida öppen kÀllkod.

Om du bara Àr ute efter en fÀrdig distribution som passar skolor sÄ
rekommenderar jag Ubuntu ihop med de skolanpassade deb-programpaketen:
        ubuntu-edu-preschool - Preschool Educational Application Bundle
        ubuntu-edu-primary - Primary Educational Application Bundle
        ubuntu-edu-secondary - Secondary Educational Application Bundle
        ubuntu-edu-tertiary - Tertiary Educational Application Bundle
        ubuntu-restricted-extras - För att lĂ€gga till stöd för bland annat
flash och mp3

För att drifta en skolmiljö med flera hundra anvÀndare och datorer
behövs det dock Àven en del andra servertjÀnster och administrativa
verktyg. PĂ„ Ubuntus hemsida finns bra guide:
https://help.ubuntu.com/10.04/serverguide/C/index.html
Och sÄ hjÀlper vi pÄ Prinet sjÀlvklart gÀrna till :)

ReuseIT har rekonditionerade datorer. Inte donationsgratis men till ett
bra pris.

Kontakta mig om intresse finns att besöka en modern skola dÀr man har en
dator till varje elev och alla datorer och servrar kör Linux.

HĂ€lsningar
David Johansson
Prinet AB
070 328 67 66