Subject: Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

From: Roger Sinel <roger.sinel_at_nordickiwi.com>
Date: Thu, 20 Oct 2011 14:24:11 +0200

2011/10/20 David Johansson <david_at_prinet.se>

> Kontakta mig om intresse finns att besöka en modern skola där man har en
> dator till varje elev och alla datorer och servrar kör Linux.

Jag kan starkt rekommendera att ni som är engagerad i frågan gällande
skolans IT plattform ta er tid och kontakta David, och ser på riktig hur
deras plattform ser ut och vad de har lyckats leverera till skolarna. Det
gjorde jag.

Jag fick träffa en väldigt nöjd Rektor/VD, och fick höra om lärare och
elever som fick relativ krångel fri IT tjänster till en otroligt bra pris.
De fick tillgång till så mycket funktionalitet i form av bra fungerande
mjukvara som normal vis de aldrig skulle har råd med. De tänker inte på
ökenkällkods frågan, de vill bara har funktionalitet och det får de.

Nya lärare och elever får bara veta att "Det här är skolans IT plattform,
här är din dator.... och dina inloggningsuppgifter, så här är Evolution för
ditt mail med skolans adressbok, här är Firefox för Internet och Intranätet,
här är din hemkatalog och de gemensamma kataloger för din klass och
skolan.....och inte minst Openoffice........Klart" Resten klara de själva.
Prinet har också löst en webmail lösning med integrerad tillgång till
användarens hemkatalog. Så alla kan jobbar hemifrån säkert.

Prinet löste många special "must have" program med hjälp av wine. och alla
lärare och barn vet att om de vill har en funktion/mjukvara så är inte
svaret "nej det är för dyrt", det är "vi skall undersöker det" och så kommer
de tillbaka med en öppenkällkods lösning som installeras på klienterna eller
servern om just denna skola har valt den tunna klient lösningen.

Som sagt, "you have to see it to believe it".

Bra jobbat David och Prinet. Ni tänker helt rätt, "sälja lösningar istället
för teknik".

/Roger

--
Roger Sinel